Selasa, 11 Desember 2007

mengapa kita mesti di uji


MENGAPA KITA MESTI DIUJI
Penyair Kelana Bersyair
Kubasuh mulut wajah dan telinga
Agar cerah wajahku ini saat bertutur ditengah malam dengan Mu
Agar jelas telinga ini saat mendengar tentang isi kalam Suci Mu
Kubasuh kaki dan tanganku
Agar dapat meniti jalan keSurga yang Engkau janjikan
Dengan kedua tangan yang tengadah aku meminta ampun
Wahai Yang Maha Lembut lagi Penyantun
Engkaulah Dzat yang Maha Pengampun
Dan telah berpasrah diriku ini hanya kepadaMu
Ya Malikal Mulki Ya Dzaljalali Wal Ikhrom.


MENGAPA MESTI DIUJI.
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan :
Kami telah beriman sementara mereka tidak diuji ?.
Dan sesungguhnya Aku ( Allah ) telah menguji orang orang sebelum kalian
Maka sesungguhnya Aku mengetahui orang orang yang benar
Dan orang orang yang berdusta. ( Al ? Ankabut ayat 2-3 ).

MENGAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM IDAMKAN
Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik untukmu
Dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk untukmu
Allah Maha mengetahui sementara kamu tidak mengetahui. ( Al-Baqarah ayat 216 ).

KENAPA UJIAN MESTI SEBERAT INI
Allah tidak membebani seseorang itu
Melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ( Al-Baqarah ayat 286 ).

MANAKALA MERASA FRUSTRASI
Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati
Padahal kamu adalah orang orang yang paling tinggi derajatnya
Jika kamu sungguh sungguh orang yang beriman. ( Ali Imran ayat 139 ).

BAGAIMANA AKU MESTI MENGHADAPINYA
Wahai orang orang yang beriman
Bersabarlah kalian dalam menghadapi kesukaran
Dalam mengerjakan kebajikan
Dan kuatkanlah kesabaran kalian melebihi dari kesabaran musuh dimedan pertempuran
Bersiap sedialah dengan kekuatan dan pertahanan
Serta bertawakal kepada Allah agar kalian berjaya mencapai kemenangan.
( Ali Imran ayat 200 ).
Dan mintalah pertolongan kepada Allah dengan jalan bersabar dan mengerjakan sholat
Sesungguhnya sholat amatlah berat kecuali bagi orang orang yang khusyuk tak merasa berat. ( Al-Baqarah ayat 45 ).

APA YANG KUDAPATKAN DARI SEMUA INI
Sesungguhnya Allah telah membeli dirinya orang orang iman
Dan hartanya dengan diberi Surga kepada mereka. ( At- Taubah ayat 111 ).

KEPADA SIAPA AKU MESTI BERHARAP
Cukuplah Allah bagiku
Tiada Tuhan selain dariNya
Hanya kepadanya aku berpasrah diri. ( At-Taubah ayat 129 ).

AKU SUDAH TAK SANGGUP BERTAHAN LAGI
Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah
Sesungguhnya tiada yang berputus asa dari rahmat Allah
Melainkan kaum yang kafir ( Tidak percaya ) kepada Allah. ( Yusuf ayat 12 ).

Wahai anak Adam :
Barang siapa yang tidak bersyukur atas nikmat dariKu
Dan tidak sabar dengan segala cobaan dariKu
Maka keluarlah kamu dari bumi Ku ini
Dan carilah Tuhan selain Aku. ( Al ? Hadist ).

APA SAJA YANG BERLAKU DIDUNIA INI HANYA ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI.

Tidak ada komentar: